کارگاه فیزیک و حل مساله ی خلاق استان البرز

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

این کارگاه با یکصد معلم فیزیک در سال 1393 در دو روز برگزار شد.

کارگاه فیزیک استان البرز  با افتخار به حضور یکصد معلم متخصص فیزیک  یکی از برجسته ترین اهداف آموزشی ( حل مساله ی خلاق با آزمایش )  را در دو روز دنبال کرد- 1393

 

یکی از بهترین کارگاه های آموزشی سال های اخیر ، در سال 1393 در استان البرز اتفاق افتاد. هم به دلایل آموزشی و هم به دلایل مالی و فشردگی برنامه سعی کردیم برنامه با نظم بالایی پیش برود و من نظیر این برنامه را در جایی تکرار نکردم. به لحاظ اجرایی در این دوره ی تخصصی چند آزمایش بسیار جالب را در قالب یک سری میزهای به هم پیوسته طراحی کردیم.علت این امر این بود که حدود 30 نفر دبیر فیزیک مرد و 70 نفر دبیر فیزیک مرد در قالب 20 گروه 5 نفری داشتیم و علاقه مند بودیم که نتایج گروه ها را مدام با هم بسنجیم. دبیران استان البرز مثل سایر همکاران عزیز کشورمان ، بسیار  با ادب و فهمیده بودند و نکات آزمایش ها را مو به مو پیش می بردند و نظم بالایی در انجام کارهایشان داشتند.

 

 

0476e11e187034e23d40c703438d2156458c70ebeed18f75f7395b8003eca211 کارگاه فیزیک و حل مساله ی خلاق  استان البرز
امروزه دستیابی به دماهای بالا در آزمایشگاه های فیزیک  بسیار راحت شده است.

 

 

سفارش دهنده ی این کارگاه خانم مریم حیدری سرگروه بی نظیر فیزیک استان و یار قدیمی انجمن معلمان فیزیک کرج  بود که خداییش با وجود سه فرزند  ، لحظه ای از پای ننشست و تمامی داستان و نقشه ی راه کارگاه را سه ماه قبل با هم تنظیم کردیم. به همسرشان بابت تلاش های ایشان خیلی دست مریزاد گفتم و از همکاری ایشان تشکر کردم.  آقای سهرابی و خانم احمدی و همکاران شان نیز کم نگذاشتند و بی نظیر بودند و در معیت آنها من هم شاگردی کردم. برنامه ی ما در این دوره این بود که آزمایش ها را از یک بستر حل مساله ای  با کمک کتاب LEARNING TO SOLVE PROBLEMS BY D.A.JANA SSENمطرح کنیم. رویکرد حل مساله ای را می توان در یک الگوی پرسشی قرار داد.

 

 

 

کارگاه فیزیک استان البرز
الگوی حل مساله پختن تخم مرغ!

 

 

کتاب از سه بخش درست شده بود و من تلاش کردم در قالب مثال پختن یک تخم مرغ از بحث های نظری فاصله بگیرم و با کمک آزمایش ها منابع درسی کتاب را اطلاع رسانی کنم. از زیبایی های این دوره این بود که روز اول  در لحظه ی شروع کلاس ، هنگام عبور یکی از خانم ها ، پایش به سیم باند و میکروفون گیر کرد و  پریز برق ترکید ! کل برق سالن و پریز برق را با خودش برد !!!! خوشبختانه اتفاقی برای این همکارعزیزمان  نیفتاد و وقتی دبیران دیدند که من یک سیم سیار  اضافه در تجهیزات خودم داشتم و بلافاصله جایگزین کردم  خوشحال و شگفت زده شدند و فکر کنم که از همان صحنه فهمیدند که گویا این دوره با بقیه ی دوره ها متفاوت است و مجهز آمده ایم!  آخر شنیده بودم که چندین دوره ی ضمن خدمت برای آنها فقط نظریه گفته شده و همه چیز با سخنرانی طی شده بود و دبیران دل خوشی از این جور ضمن خدمت های بی سرو صاحاب نداشتند.  از شگفتی های این دوره این بود که یکصد نفر از معلمان فیزیک دبیرستانی و پیش دانشگاهی به صورت موازی با هم یک آزمایش را انجام می دادند و نتایج را در دفترهای مخصوصی که برای انجام آزمایش ها تدوین شده بود می نگاشتند. 

 

 

 

GHDFHDH کارگاه فیزیک و حل مساله ی خلاق  استان البرز

 

 

 

خود من سه تا از آزمایش ها را که با این الگو پیش بردم  خیلی خوشم آمد. البته انجام برخی از آزمایش ها با این الگو بسیار دشوار بود زیرا منابع مالی قوی تری برای یکصد نفر می طلبید ولی باز با همان منابع موجود کار بسیار جذاب شد. از بین چند آزمایش یکی اندازه گیری فرکانس فوتون در پدیده ی فوتو الکتریک ، اندازه گیری میزان کاهش یا افزایش نیرو محرکه ی باتری ها در دمای تا منفی 70 درجه ی سلسیوس که ناباورانه نیرو محرکه زیاد می شد نظر من را به خود جلب کرد. چون اکثر دبیران نتایج یکسانی را بدست آوردند.  و آخری ساختن بلندگویی بود که موسیقی زیبایی را باید در سالن پخش می کرد.  متاسفانه اکثر خانمها از روی مقنعه صداها را نشنیدند ولی برخی از گروه ها شنیدند و به تدریج بیشتر افراد شنیدند.

 

 

 

 

HFGH کارگاه فیزیک و حل مساله ی خلاق  استان البرز

 

 

سایت گروه فیزیک استان البرز بعدا گزارشی کوتاه از این برنامه ذکر کرد که در زیر می خوانیم :

کارگاه آموزشی دو روزه گروه فیزیک استان البرز تحت عنوان «تفکر و مهارت حل مسئله» در روزهای پانزدهم و شانزدهم دیماه 1393 با حضور 100 نفر از دبیران فیزیک استان در محل پارک علم و خلاقیت برگزار شد. در این کارگاه 20 گروه 5 نفره به سرپرستی علمی جناب استاد مرتضی محمدی وند خوشخو ، 12 آزمایش فیزیک را با وسایلی که از قبل به همت نواحی تحت پوشش تدارک دیده شده بود، انجام داده و نتیجه را ثبت و گزارش کردند.  روز اول کارگاه مورد بازدید جناب آقای صالحی و جناب آقای پیشرویان و سرکارخانم حسنی و سرکارخانم خورشیدی قرار گرفت . لازم است از مدیران پارک سرکار خانم کارگر و جناب آقای نوری و سرگروههای محترم نواحی که در برپایی هرچه بهتر این کارگاه نهایت اهتمام را ورزیدند، سپاس به عمل آید.

نظرات (0)

پیامی جهت نمایش وجود ندارد.

دیدگاه خود را بیان کنید

ارسال نظر به عنوان مهمان. ثبت نام یا ورود به حساب شما
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
Top